Publicerad: 2020-10-08

Nio nya ledamöter invalda

Fyra svenska och fem utländska ledamöter valdes in vid akademiens senaste sammankomst.

De de nya svenska ledamöterna är Johannes Landgren, organist och orgelpedagog, Lina Nyberg, jazzsångerska och kompositör, Staffan Storm, tonsättare och Joakim Svenheden, violinist.

De nya utländska ledamöterna är Emmanuelle Haïm, cembalist och dirigent, Anne-Sophie Mutter, violinist, Kent Nagano, dirigent, Olga Neuwirth, tonsättare och Youssou N'Dour, sångare

Svenska ledamöter

Johannes Landgren
Musikforskaren Johannes Landgren är en av vårt lands främsta organister och orgelpedagoger med en internationell verksamhet både som interpret och improvisatör. Landgren är även en uppskattad körledare. Hans över trettio cd-produktioner spänner från renässans- och barockmusik till nutida musik och jazz. Efter sin doktorsexamen 1997 vid Högskolan för scen och musik, Göteborgsuniversitet har han bedrivit postdoktoral forskning, varit föreståndare för forskarutbildningen och även varit prodekan från 2012. Landgren har varit gästprofessor vid Kungliga Musikhögskolan sedan 2017 och har sedan 2019 ett uppdrag som prorektor.

Lina Nyberg
Jazzsångerskan och kompositören Lina Nyberg är bosatt i Stockholm och utbildad vid Kungliga Musikhögskolan. Hon har sedan 1993 och debutskivan ”Close” (– duo med Esbjörn Svensson), befunnit sig på en central plats i den svenska jazzmiljön, där hon i kraft av sin konstnärliga skärpa och öppna hållning blivit en självklar förebild och inspiratör. Hon har erhållit en mängd priser, stipendier och utmärkelser, av vilka kan nämnas Kungl. Musikaliska Akademins Jazzpris 2016, Lars Gullin-priset 2014, Jazzkatten 2011, Grammis 1995 (för ”When the Smile Shines Through”) samt Gyllene Skivan 2017 (för ”Terrestrial”).Lina Nyberg har visat ett stort kulturpolitiskt engagemang och var en av grundarna och sedermera ordförande i nätverket Impra, som verkar för kvinnliga improvisatörer och en jämställd jazzmiljö, samt är för närvarande ordförande i FSJ (Föreningen Sveriges Jazzmusiker).

Staffan Storm
Staffan Storm är tonsättare, professor i komposition och musikteori vid Musikhögskolan i Malmö samt prodekan inom Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet. Han har också varit prefekt vid Musikhögskolan. Han är verksam inom områden som komposition, musikteori, formlära och är också verksam som ytterst kunnig musikkritiker i Sydsvenskan samt skriver texter till Malmö symfoniorkesters programblad. Med en bakgrund som historiker och musikvetare har han en berikande kulturell vidsyn. Hans kunskaper om konsten sträcker sig långt, inte bara inom tonkonsten. I hans breda produktion som omfattar vokalmusik, musik för soloinstrument samt orkesterverk, har han under senare år blivit mer och mer uppmärksammad för en högst engagerad och personlig stil.

Joakim Svenheden
Med en naturlig auktoritet, ett bländande musikerskap och en stor lyhördhet är Joakim Svenheden som 1:e konsertmästare i Kungliga Filharmoniska Orkestern (KFO) en stark länk såväl mellan orkestern och chefdirigent Sakari Oramo som i samarbetet mellan orkestern och gästande dirigenter. Svenheden har under många säsonger i konstruktivt samarbete med Oramo utvecklat KFO till en internationellt hyllad orkester. Samarbetet har också omfattat en rad internationella turnéer, årliga tonsättarfestivaler med nutida musik, cd-inspelningar, Nobelkonserter mm. Joakim Svenheden har framträtt som solist med KFO upprepade gånger och är en hängiven kammarmusiker, bland annat i konserthuset och under Saxå Kammarmusikfestival. Innan Svenheden år 2000 inledde sitt samarbete med KFO som 1:e konsertmästare innehade han motsvarande position i London Philharmonic Orchestra 1992-2000. Joakim Svenheden är lektor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.


Utländska ledamöter

Emmanuelle Haïm
Emmanuelle Haim, fransk cembalist och dirigent, har i högsta grad medverkat till den förnyelse och vitalisering av barockgenren vi har sett de senaste tjugo åren och räknas i barockfacket till de allra största i världen. Efter att ha arbetat som musikalisk assistent och cembalist i barockensemblen Les Arts Florissants under William Christie och Christoph Rousset och som coach och assistent åt Simon Rattle, samlade hon år 2000 en grupp renommerade musiker och sångare, och startade sin egen barockensemble, Le Concert d’Astrée. Ensemblen har spelat in ett stort antal skivor och rönt stora framgångar och priser världen över. Hennes offentliga dirigentdebut utanför sin ensemble ägde rum i Glyndebourne 2006 med Giulio Cesare. Hon har dirigerat på Lyric Opera i Chicago (som den första kvinnan att leda deras orkester) och hennes debut med en symfoniorkester skedde 2011 med Los Angeles Symphony Orchestra. Haim har dirigerat Berliner Philharmoniker, Hessischer Rundfunk Frankfurt, Sveriges Radios Symfoniorkester, City of Birmingham Symphony Orchestra m fl. Hennes ensemble, Le Concert d’Astrée, turnerar ständigt och har spelat opera och givit konserter under Haims ledning på bl a operan i Lille, Paris Théâtre du Chatelet, Amsterdams Concertgebouw, Barbican Centre London, Lincoln Centre New York.

Anne-Sophie Mutter
Den tyska violinisten Anne-Sophie Mutter var ett underbarn. Hon solistdebuterade som 13-åring i Mozarts 4:e violinkonsert med Berlinfilharmonien och Herbert von Karajan. Två år senare spelade hon in sin första skiva, med nyss nämnda tonsättare, orkester och dirigent. Det var starten på en internationell solistkarriär som pågår än idag. Hennes tolkningar av den klassiska repertoaren är djupt personliga, alltid med en makalös teknik och fantastisk violinklang, men hon har även gjort sig känd som en dedikerad uttolkare av ny musik. Lutoslawski, Dutilleux, Penderecki och Gubajdulina är några exempel på tonsättare som skrivit speciellt för Mutter. Hennes engagemang för framtidens musikliv ledde till att hon grundade The Anne-Sophie Mutter Foundation och kammarorkestern Mutter Virtuosi för att stödja unga musiker. Bland de mängder av priser och utmärkelser som Anne-Sophie Mutter fått finns fyra Grammy Awards, det danska Sonningpriset, tyska Kommendörskorset, franska Hederslegionen, samt förra året det svenska Polarpriset.

Kent Nagano
Den amerikanske dirigenten Kent Nagano är högt skattad av ledande operahus och symfoniorkestrar världen över. Genom ett mångårigt samarbete med Göteborgs Symfoniker, senast som förste gästdirigent och konstnärlig rådgivare 2013-2019, har han även en stark koppling till svenskt musikliv. Kent Nagano är hemmastadd i klassisk, romantisk och samtida musik och har ett stort engagemang för att introducera nyskrivna verk och nyupptäckt äldre repertoar. Han har ett nära samarbete med flera av vår tids främsta tonsättare har gett ut över 100 cd och dvd. Sedan 2006 är han chefdirigent för Montreals symfoniorkester och sedan 2015 konstnärlig ledare för Hamburgs statsopera och filharmoniska orkester. År 2006 utsågs han till hedersdirigent för Tyska symfoniorkestern i Berlin efter att ha varit dess chefdirigent i sex år. 2019 fick han samma titel av barockorkestern Concerto Köln. Bland tidigare uppdrag märks chefdirigent för Berkeleys Symfoniorkester i San Francisco 1978-2008, konstnärlig ledare Nationaloperan i Lyon 1988-1998, chefdirigent för Halléorkestern i Manchester 1991-2000 samt konstnärlig ledare och chefdirigent för Los Angelesoperan 2001-2006 och Bayerska statsoperan i München 2006-2013.

Olga Neuwirth
Många var de inspirationskällor som ledde österrikiska Olga Neuwirth till komponerandet: jazz, renässansmusik, senromantik, nyklassicism och modernism, men också filmmediet – spännande intresseområden som hon upptäckte under sina kompositionsstudier vid Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien och vid San Francisco Concervatory of Music. Neuwirth studerade även trumpet som ung och fascinerades av bland andra Miles Davis. Vägen till den nutida konstmusiken ledde därför naturligt via jazzen och med trumpetstudier i det förflutna var det heller ingen överraskning att hon 2006 komponerade en trumpetkonsert, ”Miramondo Multiplo”, för Håkan Hardenberger. Uruppförandet samma år gjordes med Wiener Philharmoniker under ledning av Pierre Boulez i Großes Festspielhaus i Salzburg. I samarbete med Nobelpristagaren i litteratur Elfriede Jelinek komponerade Neuwirth en opera efter David Lynchs, ”Lost Highway” 2003 och 2019 hade hennes opera ”Orlando”, efter Virginia Woolfs roman, urpremiär på Wiener Staatsoper. Hösten 2020 stod Olga Neuwirth i centrum för tonsättarfestivalen på Konserthuset i Stockholm.

Youssou N´Dour
Den senegalesiska sångaren och kompositören Youssou N’Dour är född i Dakar, Senegal. Hans betydelse som förnyare av den västafrikanska musiken kan inte överskattas. Utifrån den traditionella musiken har han utvecklat och skapat en avancerad nutida musikform, i till exempel ”Super Etoile de Dakar” (Dakar Stars), som är älskad av miljontals människor. Genom talrika samarbeten med musiker från andra kulturer, liksom många år av turnerande över hela världen, har han skapat möjlighet för den rika västafrikanska traditionsmusiken att nå en stor internationell publik. Youssou N’Dour har ett starkt engagemang för fred och demokrati på den afrikanska kontinenten och har som rådgivare åt presidenten i Senegal och som kulturminister i sitt hemland använt kulturen som verktyg och förtroendeskapande medel i olika konflikter. Time Magazin utsåg 2007 Youssou N’Dour till en av världens 100 mest inflytelserika personer. 2013 tilldelades han The Polar Music Prize.

Text

Kungl. Musikaliska akademien, Blasieholmstorg 8, SE-111 48 Stockholm, Sweden, adm@musikaliskaakademien.se, tel +46 8 407 18 00