Publicerad: 2019-05-22

Nya ledamöter i akademien

Vid akademiens sammankomst den 21 maj invaldes tre nya svenska ledamöter och fem nya utländska ledamöter. De svenska ledamöterna är spelmannen Per Gudmundson, saxofonisten Mats Gustafsson och Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap. De utländska ledamöterna är tonsättaren Madeleine Isaksson, sångerskan Ida Kelarová, jazzpianisten och kompositören Rita Marcotulli, saxofonisten Carina Raschèr samt tonsättaren Klas Torstensson.

Svenska ledamöter

Per Gudmundson
Per Gudmundson är sedan 1970-talet en av de främsta utövarna inom spelmansmusiken i Sverige, som med sitt djupt personliga, briljanta och starka uttryck lyft fram traditioner från Rättvik efter förebilder som Börjes Olle, Paul Bäckström och Blank Anders. Förutom sitt fiolspel har han också under 1980-talet bidragit till att revitalisera dalasäckpipan, genom att inte bara återskapa instrumentet utan också levandegöra musiken. Per Gudmundson är också medlem i gruppen Frifot tillsammans med Ale Möller och Lena Willemark. Per Gudmundson bakgrund som folkmusikantikvarie på Dalarnas Museum och musiketnologi var viktig när han 1997 byggde upp Folkmusikens Hus i Rättvik där han med en genomtänkt hållning har satt ett lokalt regionalt perspektiv i ett globalt sammanhang. Han har varit en pionjär inom digitalisering av immateriellt musikaliskt kulturarv genom arkivet FIOL och att tillsammans med kollegan Magnus Bäckström ta initiativ till Falu Folkmusik Festival, en legendarisk festival vars betydelse för såväl svensk folkmusik, världsmusik som musiklivet i stort inte kan överskattas. 2007 mottog han Zornmärket i guld och 2019 en Grammis.

Mats Gustafsson
Mats Gustafsson har under några årtionden varit ett av de största internationella namnen inom improvisationsmusik. Hans energiska och nyskapande saxofonspel tänjer och spränger gränser för både genrer och uttryck. Mats Gustafsson har en mycket rik verksamhet med samarbeten inom dans, konst, teater samt poesi och hans diskografi innehåller över 200 titlar. Han har haft långvariga samarbeten med musiker som Ken Vandermark, Barry Guy, Peter Brötzmann och Otomo Yoshihide samt de egna ensemblerna Fire! och The Thing. Bland de utmärkelser som Mats Gustafsson har tilldelats märks: Jazzkatten kategorin ”Årets jazzmusiker” 2000 och 2008, Spelmannen 2001, Kungl. musikaliska akademiens jazzpris 2003 och Nordiska rådets musikpris 2011.

Mattias Lundberg
Mattias Lundberg är professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet. Efter studier i musikvetenskap, latin och konsthistoria, blev Mattias Lundberg 2007 PhD vid University of Liverpool. 2013 erhöll han en docentur i musikvetenskap vid Uppsala universitet, och utnämndes till professor i musikvetenskap 2015. Mattias Lundberg ansvarade 2006–2011 för den svenska sektionen av Répertoire international des sources musicales, och satt i dess internationella samordningsorgan 2007–2008. I Sverige har han varit involverad i den uppmärksammade debatten om den svenska musikvetenskapens inriktning och framtid, bland annat i STM-online. Mattias Lundberg har haft en rad ämbets- och förtroendeuppdrag i universitet, stat, kungliga akademier och Svenska kyrkan. Han är även ledamot av Sveriges unga akademi. För en bredare allmänhet är han framför allt känd genom TV-framträdanden och en lång rad folkbildande radioprogram om musikteori och musikhistoria. Tillsammans med Esmeralda Moberg var han programledare för Sveriges Radio P2:s programserie Den svenska musikhistorien, och belönades 2015 med Stora radiopriset för sitt arbete med radioserien.

Utländska ledamöter

Madeleine Isaksson
Tonsättaren Madeleine Isaksson har en rik och exklusiv produktion av främst kammarmusik. Född i Stockholm 1956, är hon sedan många år numera bosatt och verksam i Frankrike. År 2012 fick hon Järnåkerstipendiet för Les sept vallées, ett 22 minuter långt verk för soloblockflöjt. Hon har nyligen varit tonsättare ”Composer in residence” för Gävle symfoniorkester med bland annat verket Ljusrymd (2017). Två exempel på fascinerande och egenartade kammarmusikaliska verk, som belyser hennes konstnärliga originalitet och integritet är Å svävare ((1993-95) för 3 sångare, viola och cello, med tonsatta dikter av Frostensson, Celan, Rilke, la Cruz och Marten samt Isär (2012) för kammarensemblen Norrbotten NEO – ett verk som anknyter till fadern i Tornedalen.

Ida Kelarová
Ida Kelarová, tjeckisk sångerska, musiker, skådespelerska med en bred karriär. Kelarová har publicerat flera innovativa CD-publikationer bland annat ”Ne Nehledej” (1994) där hon skapar experimentell musik för sin egen röst och viola. Efter cello- och pianostudier vid konservatoriet i Brno arbetade hon under en tid vid den innovativa Brno-teater. Under 1980talet bodde hon i Danmark och Norge. Ida Kelarová har arbetat framgångsrikt med gränsöverskridande projekt inom musik, teater både med amatörer och professionella. Nu senast har Ida Kelarová initierat kören Chavorenge (2011) som gett hundratals begåvade romska barn möjlighet att utvecklas genom sång med fokus på traditionell och nyskriven romsk musik. „My main interest is to give children the opportunity to work on themselves, but also to let them experience something new - to offer them the journey to self-knowledge and opening themselves." I.K.

Rita Marcotulli
Jazzmusiker, pianist och kompositör. Född i Rom och är utbildad i piano vid Santa Cecilia-konservatoriet. Hon är sedan det tidiga 1980-talet en av Italiens mest framstående och uppmärksammade jazzmusiker, och har regelbundet framträtt med bl.a. Billy Cobham, Peter Erskine, Chet Baker, Dewey Redman och Kenny Wheeler. Rita Marcotulli har gjort tio skivor i eget namn och har även en omfattande verksamhet som kompositör i film och teatersammanhang. Hennes pianospel präglas av en rik fantasi, pianistisk briljans och en musikalisk intelligens som lyser upp alla de sammanhang av påtagligt skiftande karaktär hon medverkar i. Rita Marcotulli har en solid koppling till Sverige genom sina mångåriga samarbeten med Palle Danielsson, Lennart Åberg och Anders Jormin.

Carina Raschèr
Saxofonisten Carina Raschèr föddes i Cambridge, New York, och började redan som femåring att spela saxofon för fadern Sigurd Raschèr. Från 1952 framträdde de regelbundet som Raschèr Duo och många nya verk skapades för dem. Carina Raschèr var från unga år också efterfrågad som solist och har framträtt med bland andra Berliner Philharmoniker och Münchner Philharmoniker. Som medlem och grundare av Raschèr Saxophone Quartet framträdde hon under 33 år över hela världen fram till pensioneringen år 2002. Hon var också med och grundade Rachèr Saxophone Orchestra. Under sin yrkesbana har Carina Raschèr uruppfört över 300 verk skriva för henne, Duo Raschèr, Raschèr Quartet och Raschèr Orchestra. Bland de svenska tonsättare hon har samarbetat med märks Erland von Koch, Werner Wolf Glaser, Miklós Maros, Sven-David Sandström, Arne Mellnäs, Daniel Börtz, Anders Nilsson m fl. 2005 donerade hon sin fars kvarlåtenskap till the State University i New York, bestående av många originalmanuskript, hundratals liveinspelningar, program, pressmaterial, bilder, personliga artefakter och fler än 7000 brev på många språk. Carina Raschèr är idag verksam som pedagog och utgivare av verk för saxofon.

Klas Torstensson
Den prisbelönte svenske tonsättaren Klas Torstensson, sedan många år bosatt i Holland, är med sin stora konstnärliga integritet i verk som operan Expeditionen, slagverkskonserten ”Self-portrait with percussion”, sångcykeln ”In großer Sehnsucht”, triologin ”A cycle of the North” och ”Violinkonsert”, ett aktat tonsättarnamn och en svensk angelägen röst i stora internationella sammanhang. Hans samarbeten med bland andra Ensemble Intercontemporain, Westdeutsche Rundfunk Köln, Südwestdeutsche Rundfunk Stuttgart, Klangforum Wien, Asko/Schönbergensemble, Nieuw Ensemble, Nouvelle Ensemble Modern samt de ledande holländska orkestrarna vittnar om detta. Klas Torstensson har erhållit Stora Christ Johnson-priset, Musikförläggarnas Konstmusikpris och Hilding Rosenberg-priset samt varit nominerad till Nordiska Rådets musikpris. Torstensson har också porträtterats vid flera festivaler och enskilda porträttkonserter. Natur och naturupplevelser av gråberg, hav, polaris och norrsken är återkommande tematik i hans kompositioner men även Drottning Kristina ägnas stor uppmärksamhet i hans ovan nämnda sångcykel liksom Salomon August Andrées polarexpedition 1897. Av svenska orkestrar har Torstensson bland annat framförts av Radiosymfonikerna och Kungl. Filharmoniska orkestern.

Kungl. Musikaliska akademien, Blasieholmstorg 8, SE-111 48 Stockholm, Sweden, adm@musikaliskaakademien.se, tel +46 8 407 18 00