• 2018-04-23

Årets Hagströmstipendiater utsedda
    Gitarristerna Salomon Jakobsson, Erik Fabricius Nilsson och Niklas Widén samt dragspelarna Isak Bergström, Jonathan Larsson och Johannes West tilldelas årets Albin Hagström-stipendium.

• 2018-04-22

Akademien på gymnasieturné
    Under några intensiva aprilveckor har akademiens producent tillsammans med två stipendiater åkt land och rike runt för att inspirera unga musikstuderande till att spela mer svensk kammarmusik.

• 2018-04-16

Olle Adolphsons minnespris till Kjell Andersson
    Olle Adolphsons minnespris i Kungl. Musikaliska akademien för år 2018 har tilldelats en av det svenska musiklivets minst kända och mest betydelsefulla personer – Kjell Andersson , under 38 år artist- och repertoaransvarig på skivbolaget EMI. Prissumman har i år höjts till 75 000 kronor. Årets Olle Adolphsonstipendium tillfaller jazzsångerskan Amanda Ginsburg som blir 25 000 kronor rikare.