• 2018-06-08

Den svenska romansens historia
    Lennart Hedwall, dirigent, tonsättare, pianist, pedagog och musikforskare, tar oss med på en resa genom den svenska romansens historia. Möt kända och okända tonsättare och de diktare som inspirerat dem.Från Kraus och Åhlström till förra sekelskiftets stora mästare Sjögren, Peterson-Berger och Stenhammar.

• 2018-05-29

Akademien i debatt om hotet mot kulturarvet
    Ovärderliga kulturskatter hotar att försvinna för alltid om inte Musikverket får tillräckliga resurser för att ta hand om alla de tusentals föremål, inspelningar, fotografier och dokument som finns i dess arkiv. Detta skriver akademiens ständige sekreterare Fredrik Wetterqvist tillsammans med bland annat Dan Lundberg, chef för Musikverkets arkiv & biblioteksavdelning i en debattartikel i SvD.

• 2018-05-24

Nya ledamöter i akademien
    Vid akademiens sammankomst den 22 maj invaldes fyra nya svenska ledamöter och sju utländska. De nya svenska ledamöterna är musikforskare, docent Dan Lundberg , pianisten Francisca Skoogh , operasångaren Olle Persson och flöjtisten Sharon Bezaly von Bahr. Utländska ledmöter blev tonsättaren George Benjamin , sångerskan Mari Boine , violinisten Peter Herresthal , accordionisten och professorn Maria Kalaniemi , lutenisten Rolf Lislevand , gitarristen och kompositören Pat Metheny och tonsättaren Simon Steen-Andersen .