Pressmeddelanden

• Folk och Kultur, Kungl. Musikaliska Akademien och Regional Musik i Sverige lyfter musikens år 2021
    Kungl. Musikaliska Akademien firar 250 år och gör det med ett musikens år hela 2021. För att lyfta jubileumsåret och musiklivet i en samhällelig kontext ingår nu Folk och Kultur och Kungl. Musikaliska Akademien ett partnerskap. Partnerskapet tar sig i uttryck genom ett nyskrivet invigningsuppförande och ett samtal mellan riksdagens talman Andreas Norlén och Kungl. Musikaliska Akademiens preses Susanne Rydén .

• Han skriver 250-årsjubileets musikaliska tema
    Tonsättaren och musikproducenten Fredrik Högberg har blivit tilldelad uppdraget att komponera ett jubileumstema till Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum, som kommer att klinga under hela “Musikens år 2021”. Temat är en jubileumsgåva från Rosenborg Gehrmans stiftelse och kommer att arrangeras för en lång rad ensembler med minst trettio inplanerade uppföranden under jubileumsåret.

• FST + Levande musikarv = sant
    Nu får medlemmarna i FST, Föreningen svenska tonsättare möjlighet att lägga upp information om sig själva och sina verk på Levande musikarv.