Norrköpings Symfoniorkester, De Geerhallen

Lisa Streichs jubileumsverk uruppförs

Konsert

Torsdag 7 oktober kl. 19.00

Uruppförande av SONs beställningsverk med anledning av Kungliga Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum. Den andra jubilaren i denna konsert är tonsättaren Wilhelm Stenhammar som föddes för 150 år sedan. Vi firar med hans symfoni nr 2. Solist: Fredrik Burstedt.

Fredrik Burstedt började redan som fyraåring spela violin. 1996 debuterade han med Sveriges radios symfoniorkester och har därefter bjudits in som solist över hela Europa. Han kom tidigt att betraktas som en av Skandinaviens främsta konsertmästare, och har haft den titeln sedan han 2001 anställdes av Helsingborgs symfoniorkester.

Joseph Martin Kraus (1756–1792)
Symfoni D-dur (VB143)
Allegro
Andante un poco largo
Finale: Allegro

Wilhelm Stenhammar (1871−1927)
Symfoni nr 2 g-moll op 34
Allegro energico
Andante
Scherzo. Allegro, ma non troppo
Finale. Sostenuto. Allegro vivace

Lisa Streich (f 1985)
Jubelhemd
Concerto grosso för trumpet, slagverk, harpa, viola och orkester
Beställningsverk och uruppförande!

Lisa Streich är född i värmländska Norra Råda och har studerat komposition, elektroakustisk musik och orgelspel vid Hochschule für Musik und Tanz i Köln, IRCAM (Institute de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) i Paris, Mozarteum i Salzburg, kyrkomusik och musikvetenskap vid Humboldtuniversitetet i Berlin och vid Musikhögskolan i Stockholm (professor William Brunson). 2008 var hon finalist i Musica Nova International Electroacustic Music Competition i Prag. Hennes musik har spelats runt om Europa, Israel, USA och Kanada. 2013 tilldelades hon ett ”Busoni Förderpreis” av Berlin Kunstakademie, med motivering att Lisa Streich är en kompositör som i förlängningar och nyanser kan föreställa sig klanger. Hennes musik är präglad av rikhaltiga speltekniska möjligheter, utan att förfalla till effektsökeri. Hon har en stor förmåga att skapa en strukturell precision och differentiering, alltid med något viktigt att förmedla. Om sin nya komposition Jubelhemd berättar hon själv:

”Jubelhemd/Jubelskjorta är ett verk som rent tankemässigt arbetar med två 1900-tals konstverk.Det ena är ”Jubelhemd” av Markus Schinwald, det andra ”Perfect Tomato” av Sally Mann. ”Jubelhemd” visar en specialkonstruerad skjorta där den som har på sig skjortan bara kan bära den med uppåt sträckta armar i en jubelgest. ”Perfect Tomato” är ett fotografi som har tomaten i fokus, men det som egentligen fångar åskådarens uppmärksamhet är ett barn med uppåt sträckta armar som verkar änglalikt på grund av att skärpan här är suddig.

För mig handlar stycket om tre aspekter: För det första om det forcerade jublet – stycket är skrivet till Kungliga Musikaliska Akademins 250-års jubileum. I en tid, då det på grund av pandemin varit förbjudet att gemensamt musicera eller lyssna på musik tillsammans, kändes det problematiskt att skriva ett stycke av jubelkaraktär. I stycket finns talrika jublande moment, men de innehåller också alltid ett kontrasterande moment.

För det andra handlar stycket om en extrem hantering av ackord. Jag har använt mig av inspelningar från nätet där körer hörs sjunga oprecist i intonationen men där just det icke-perfekta har en, som jag tycker, särskild skönhet i ackorden. Det är detta oprecisa som jag försöker förstärka i min musik. När jag blir uppmanad att förklara hur jag arbetar med ackord visar jag ofta Sally Manns ovan beskrivna fotografi. Så i mina ackord är orginalackordet eller intervallen fortfarande där och i fokus, men allting som är fel eller speciellt i detta spektrum, givet den mänskliga stämman eller intonationen, blir förstärkt och får huvudfokuset.

Den sista aspekten är uppdelningen av formationen i tre grupper - orkesterns vänstra och högra sida och solisternas kvartett. Jag ser formationen som ”bilden i bilden i bilden”. En eller två av grupperna kan vara i förgrunden eller alla tre men på olika sätt. Vad som intresserar mig här är vad som händer när kontraster som är olika till sin karaktär blir ställda bredvid varandra. Jag vill utforska om de bredvid varandra blir samtidigt förnimbara eller om de tillsammans blir till något annat.”

Man kan se bilderna på följande sidor på nätet:
Jubelhemd - Magasin III
artsy.net/artwork/sally-mann-the-perfect-tomato


Läs mer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.