Publicerad: 2025-06-03

Femton nya ledamöter stärker Kungl. Musikaliska Akademien

År 2025 inträder sju nya svenska och sju nya utländska ledamöter samt en ny hedersledamot i Kungl. Musikaliska Akademien. De svenska ledamöterna är kördirigenten Gary Graden, tonsättaren Kim Hedås, sångerskan och tonsättaren Sofia Jernberg, cellisten och tonsättaren Chrichan Larson, kördirigenten och kompositören Susanna Lindmark, musikern och instrumentbyggaren Joel Speerstra och vokala folkmusikern Agneta Stolpe.

De utländska ledamöterna är skivproducenten Manfred Eicher, tonsättaren Heinz Karl Gruber, sångerskan Angélique Kidjo, kördirigenten Grete Pedersen, sångaren Alim Qasimov, dirigenten Jukka-Pekka Saraste och skivproducenten och arrangören Robert ”Rob” Simonds. Anders Wall väljs in som ny hedersledamot.

– Det är alltid inspirerande att få välkomna nya ledamöter in till vår anrika akademi. Tillsammans ser vi fram emot att med full kraft få verka för det svenska musiklivets fortsatta utveckling, säger Kungl. Musikaliska Akademiens preses Stefan Forsberg.

Svenska ledamöter

Gary Graden (f. 1955) domkyrkokantor emeritus i Storkyrkan och S:t Jacobs kyrka, där han under många år lett S:t Jacobs Kammarkör och Storkyrkans Vokalensemble. I sitt födelseland USA studerade han vid Clark University, Hartt School of Music och vid Aspen Summer Music Festival. I Stockholm studerade han kördirigering för Eric Ericson och orkesterdirigering för Kjell Ingebretsen. Graden är en efterfrågad dirigent och lärare både nationellt och internationellt. Med sina körer har han framgångsrikt deltagit i en lång rad körfestivaler och tävlingar i Europa och Sverige samt beställt en mängd nya körverk. Han har bland annat erhållit S:ta Ceciliapriset (2015), Litteris et Artibus (2020) och S:t Eriksmedaljen (2025).

Kim Hedås (f. 1965), tonsättare, från Hedemora, PhD och professor i komposition vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hedås musik har beställts och framförts av ett stort antal orkestrar, ensembler och solister, både i Sverige och internationellt. Elektroakustiska verk och platsspecifika musikinstallationer ingår också i hennes verklista. Hedås samarbetar ofta med andra konstnärer och kombinerar musik med teater, arkitektur, litteratur, bildkonst och dans. Bland hennes senaste projekt finns verk för kör, kammarensembler samt en serie soloverk för akustiska instrument, ofta i kombination med elektronik för att experimentera med klangfärger och spatialisering av ljud i flerkanaliga högtalarsystem.

Sofia Jernberg (f. 1983), sångerska och tonsättare, född i Etiopien, uppvuxen i Etiopien, Vietnam och Sverige, utbildad vid Gotlands tonsättarskola. Centralt i Jernbergs konstnärliga arbete är okonventionella tekniker och ljud med fokus på den mänskliga akustiska rösten. Hon rör sig otvunget över genregränserna. Samtida opera och scenkonst är en viktig del i hennes konstnärskap. Hon har bland annat framfört Schönberg och Sciarrino, ny musik av Emily Hall och Anna Thorvaldsdottir samt samarbetat med koreograferna Erna Ómarsdóttir, Marlene Monteiro Freitas och bildkonstnärerna Camille Norment, Matthew Barney, Lap-See Lam och Sonia Boyce. Som solist har hon framträtt med WDR Sinfonieorchester och ORF Radio-Symphonieorchester Wien. Som tonsättare har hon bland annat uruppförts vid Ultimafestivalen i Olso, Det Kongelige Operaen I Köpenhamn och London Contemporary Music Festival. Hon sjunger världspremiären av Chaya Czernowins NO! med LA Phil New Music Group och jobbar på en kammaropera beställd av Deutsche Oper Berlin. Hon framträder även ofta med jazzpianisten Alexander Hawkins och med Petter Eldhs Post Koma. Jernberg har bland annat erhållit KMAs Jazzpris (2008), Lars Gullinpriset (2025) och är nominerad till Nordiska Rådets musikpris (2025) och Deutscher Jazzpreis (2025).

Chrichan Larson (f. 1956) cellist och tonsättare, från Stockholm, utbildad i Sverige, Italien, Schweiz och Frankrike, där han i Paris blev medlem av Ensemble InterContemporain. Larson rör sig mellan cellons romantiska repertoar, tidig musik från 1600- och 1700-tal samt experimentell nutida konstmusik. Han är medlem i flera ensembler – några med inriktning på äldre musik framförd på tidstrogna instrument medan andra har fokus på den nya musiken, däribland KammarensembleN. Samarbetet med Pierre Boulez har haft stor betydelse för Larsons konstnärliga utveckling, både som musiker och tonsättare. Verkslistan omfattar främst kammarmusik men även orkester- och vokalverk samt musik för film. Våren 2025 uruppfördes ett nytt verk av Larson, beställt av Kungliga Filharmonikerna, i Konserthuset Stockholm.

Susanna Lindmark (f.1967), kördirigent, kompositör och sångerska, född i Norrtälje, uppvuxen i Kiruna, utbildad och bosatt i Piteå, och en stark och viktig röst i Norrbottens kulturliv. Lindmark har genom sin vokalensemble ”Arctic Light” skapat en framgångsrik körverksamhet och en utvecklingsplattform för unga kvinnor i Norrbotten. Fokus är – förutom musicerandet i sig – att skapa en trygg miljö som stärker självkänslan hos de deltagande. Hon är idégivare, initiativtagare och projektledare för ”Körcentrum Nord” med syfte att stärka och utveckla körlivet i Norrbotten, samt erbjuda kompetensutveckling och sprida kunskap om metodik och forskning. Hon har en Masterexamen i konstnärlig gestaltning/komposition och hennes körmusik kännetecknas av dansant rytmik, täta och skira klanger och folkmusikaliska influenser och sjungs av unga körer världen över. År 2012 mottog hon Piteå kommuns kulturpris och 2017 utsågs hon till Årets Barn- och Ungdomskörledare i Sverige.

Joel Speerstra (f.1965), instrumentalist, musikforskare och instrumentbyggare, född och uppvuxen i USA. Med fokus på orgel och historiska klaverinstrument har han i sin omfattande internationella verksamhet betytt mycket för klavikordets renässans i vår tid. Speerstra är också en mycket uppskattad pedagog. Hans konstnärliga forskning, grundad i historiskt informerad praktik, har tillfört ny kunskap om det dynamiska samspelet mellan byggare, instrument, musiker och lyssnare. Genom att i ny forskning kombinera kognitiv och virtuell metodik söker han kvaliteterna hos ospelbara, unika klaverinstrument genom såväl fysiska rekonstruktioner som digitala tvillingar. Speerstra har också upptäckt en emblematisk kod, skapad av tonsättare och klavermusiker under barocken som ett dolt språk, och visat på den uttrycksbärande rörelsens betydelse för musikens gestaltning idag. Hans klavikord finns på musikhögskolor i flera länder.

Agneta Stolpe (f. 1957), vokal folkmusiker, från Äppelbo, med en lång och gedigen karriär både inom folksången och vallmusiken. Stolpe är en möjliggörare inom folkmusiken – 1984 bidrog hon bland annat till uppstarten av folkmusikutbildningen/sång på Malungs folkhögskola. Hon undervisar kring folksång, kulning, logonomi och presentationskonst samt ger registöd för musiker och är en stor inspiratör för unga folkmusiker. Hon har också haft flera styrelseuppdrag, till exempel för Folkmusikens hus i Rättvik och är nu ordförande i Dalarnas spelmansförbund. Hon var under många år rektor för kulturskolan i Vansbro.

Utländska ledamöter

Manfred Eicher (f. 1943), tysk skivproducent som 1969 grundade skivbolaget Edition of Contemporary Music (ECM). Eicher studerade kontrabas vid Akademie für Musik Berlin och blev som ung en stor beundrare av jazz. Tidigt blev han produktionsassistent vid skivbolaget Deutsche Grammophon där Eichers djupa kunskap och respekt för ljudkvalitet vid inspelningar grundlades. Till ECM sökte sig storheter som Keith Jarrett, Jan Garbarek, Chick Corea och Gary Burton och under avdelningen ”New series” tog även konstmusiken med bland andra Arvo Pärt, Steve Reich, Johan Adams och Meredith Monks plats. Genom sin musikaliska nyfikenhet och oantastliga känsla för kvalitet har Manfred Eicher och ECM djupt berikat musikvärlden och dess stora internationella publik.

Heinz Karl Gruber (f. 1943), en av Österrikes ledande tonsättare. Gruber var medlem i Wiener Sängerknaben från 1953 till 1957 och studerade senare vid Wiens Musikhochschule under lärare som Alfred Uhl och Erwin Ratz. Han fick sitt stora internationella genombrott med verket ”Frankenstein!!”, ett ”pandemonium” för chansonnier och orkester. Nära kopplingar till svenskt musikliv märks särskilt genom samarbeten med den svenska trumpetaren Håkan Hardenberger och Svenska Kammarorkestern. Han dirigerar och uppträder regelbundet med orkestrar runt om i världen, såsom Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Göteborgs Symfoniker, Rotterdam Philharmonisch Orkest, San Francisco Symphony och Baltimore Symphony. Gruber har mottagit flera utmärkelser, inklusive det Stora österrikiska statliga priset för musik år 2002.

Angélique Kidjo (f. 1960), Benin/Frankrike, sångerska, är en av Västafrikas främsta musiker och en stark förebild för unga musikröster. Med sitt konstnärskap har Kidjo lyft fram sin musik till en världspublik samtidigt stående på fast mark i sin egen tradition. Hon kombinerar västafrikanska traditioner från sin barndom i Benin med amerikansk R&B, funk och jazz blandat med influenser från Europa och Latinamerika. Kidjo har mottagit flera utmärkelser, däribland Danish Music Awards (1995), Grammy (2008), Ambassador of Conscience Awards från Amnesty International (2016) och Polarpriset (2023). År 2007 utsågs hon till goodwillambassadör för UNICEF och 2015 till hedersdoktor vid Yale University.

Grete Pedersen (f. 1960), från Norge är eftertraktad dirigent på den internationella körscenen. Pedersen är utbildad kyrkomusiker, lärare i körledning vid Norges Musikhögskola, orädd förespråkare av ny musik och nyskapande kurator med konsertprogram tvärs över tid och genre. Hon har satt nya standarder med sina tolkningar av tidig och samtida musik. År 1984–2004 ledde hon Oslo kammerkor där hon skapade en internationellt uppmärksammad uppförandepraxis baserad på vokaltraditionen i norsk folkmusik. Sedan 1990 leder hon Det Norske Solistkor där standardrepertoar, norsk folkmusik, stora körverk från sent 1900-tal och nyskriven musik, ofta nordisk, står i fokus. Hon arbetar med alla prestigefyllda europeiska körer, är konstnärlig ledare för Carmel Bach Festival, USA och 2024 blev hon utsedd till professor i dirigering och huvuddirigent för Yale Schola Cantorum.

Alim Quasimov (f. 1957), azerbajdzjansk sångare och musiker utbildad vid Azerbajdzjans statliga musikkonservatorium i Baku. Quasimov anses den främste nu levande uttolkaren av och representanten för den klassiska azerbajdzjanska musikstilen mugam. Hans konstnärskap kännetecknas av djup förståelse för mugamtraditionen och en förmåga att improvisera och skapa nya melodier inom ramen för denna konstform. Quasimov är i vida kretsar en djupt respekterad konstnär och har bland annat turnerat tillsammans med cellisten Yo-Yo Ma i dennes Silkroad Ensemble. År 1999 erhöll han IMC-UNESCO Music Prize.

Jukka-Pekka Saraste (f. 1956), finländsk dirigent och violinist utbildad vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. Sedan 2023 är Saraste chefsdirigent och konstnärlig ledare för Helsingin kaupunginorkesteri. Dessförinnan var han under många år chefdirigent för bland andra WDR Sinfonieorchester Köln, Oslo-filharmonien och Toronto Symphony Orchestra. Han har gästat de flesta av världens stora orkestrar och uruppfört många verk av framförallt finska tonsättare. Hos Kungliga Filharmonikerna, Radiosymfonikerna och Göteborgs Symfoniker är han en ofta förekommande gäst. Saraste har mottagit flera utmärkelser, däribland Finska statens Musikpris (2000) samt Sibeliusmedaljen (2007) och Finlands Lejonorden (2023).

Robert Simonds (f. 1957), från USA, skivproducent och arrangör samt enastående promotor av nordisk folkmusik i allmänhet, och svensk dito i synnerhet. Efter att Simonds av en slump fått höra samtida svensk traditionsmusik, varvid han med egna ord ”snabbt blev besatt av musiken” sålde han i mitten av 1990-talet sin andel i egna skivbolaget Rykodisc, med artister som David Bowie, Frank Zappa och Jimi Hendrix, för att helhjärtat satsa på folkmusik från de nordiska länderna i nya skivbolaget North Side Records. Han startade år 1999 Nordic Roots Festival, som bidragit stort till vårt lands både traditionella och mer nyskapande folkmusiks spridning globalt. Genom Simonds konstnärliga ledarskap för Cedar Cultural Center i Minneapolis har otaliga svenska och nordiska folkmusikartister i decennier haft en självklar scen.

Hedersledamot

Anders Wall (f. 1931), svensk finansman, entreprenör och mecenat. Wall har genom bland annat sin egen stiftelse donerat omfattande summor till kultur, forskning och entreprenörskap. Hans ekonomiska stöd till Sveriges musikliv är förmodligen oöverträffat. År 1989 grundade han Giresta kyrkas musikstiftelse och 2011 Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse, skänkte Steinway-instrument till dessa och har finansierat högklassig konsertverksamhet i kyrkorna, hittills närmare 500 konserter. Många är de musiker som mottagit hans stipendier. Wall är ledamot av IVA, hedersmedlem av Uppsala universitet och har förlänats flera hedersdoktorat. Han har mottagit en mängd ordnar och medaljer.

Länk till pressfoton Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gary Graden: Giacomo Migliarina, Kim Hedås: Andrea Hedås Schmidt, Sofia Jernberg: Žiga Koritnik, Chrichan Larson: Lisa Arfwidson/Svensk Musikvår Susanna Lindmark: Maria Fäldt, Joel Speerstra: JS, Agneta Stolpe: AS, Manfred Eicher: Kaupo Kikkas, Heinz Karl Gruber: Jon Super, Angélique Kidjo: Erwan Blaszka, Grete Pedersen: Tommy Slack, Alim Qasimov: Vugar Ibadov, Jukka-Pekka Saraste: Felix Broede, Robert ”Rob” Simonds: privat, Anders Wall: Alma Beijer.

Läs mer om akademiens ledamöter

Kontakt:

Lova Wallerö
Kommunikationsansvarig
0707630565
lova.wallero@musikaliskaakademien.se