Publicerad: 2025-06-16
Kungl. Musikaliska Akademiens verksamhet Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan – barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen – en avgiftsfri webbaserad fortbildning – ska främja sång och musik i den svenska skolan med elever i årskurs F-3 som huvudsaklig målgrupp. Nu lanseras guidens två första avsnitt av cirka tolv planerade. I samband med lansering presenteras också tävlingen Klassens sångutmaning där skolor kan tävla om ett besök av tre artister: Toussaint ”Tusse” Chiza, Sarah Riedel och Elin Rombo, projektets ambassadörer.
– Trots sjungandets bevisade positiva effekter sjunger barn allt mindre och vår kartläggning visar att sången nedprioriteras i både skola och lärosäten. Därför har vi på Sjungande barn, tillsammans med sakkunniga och medverkande barn, valt att utveckla en guide till sång i skolan som ska bidra med kunskap till pedagoger och öka barnens inflytande över sin egen röst, säger Ulrika Lind, verksamhetsledare.
Guiden som är förankrad i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22 lanseras under år 2025 och ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet. Den riktar sig till klasslärare, pedagoger, musiklärare och andra som vill bli tryggare i att sjunga med barn.
Länk till guiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
– I takt med att kunskapen om barnrösten minskar, ökar osäkerheten i hur man ska sjunga tillsammans med sina elever – och allt fler barn går därmed miste om chansen att uttrycka sig genom sång, säger Stefan Forsberg, preses vid Kungl. Musikaliska Akademien. Det är avgörande att alla barn ges likvärdiga förutsättningar att utvecklas med hjälp av sång.
– Sång som röstträning är oslagbart. Utan den riskerar vi både individens välmående och vår demokrati, fortsätter Ulrika Lind.
Fler avsnitt i guiden släpps löpande under hösten och innehåller viktig kunskap om barnets röst och sångens positiva effekter på välmående, inlärning och skapande. Guiden behandlar även kreativitet och rörelse som en viktig faktor för att minnas teoretisk kunskap.
”Sång i barnets tidiga utveckling har i flera studier visat sig (...) hjälpa till med språkinlärning och utveckla självregleringsförmåga, med positiva effekter på barns hälsa, välbefinnande och utveckling.” (British Journal of Music Education, 2024: Making space for singing in the 21st century classroom – a focus group interview study with primary school music teachers in Sweden Länk till annan webbplats.)
Klassens sångutmaning
I tävlingen Klassens sångutmaning får hela Sveriges klass F-3 under hösten 2025 tävla om ett inspirerande skolbesök av tre fantastiska artister. Tävlingen arrangeras av Sjungande barn och Kungl. Musikaliska Akademien i samband med lanseringen av Guide till sång i skolan - barnen visar vägen – och genomförs i samarbete med projektets ambassadörer, Idolvinnaren och artisten Toussaint ”Tusse” Chiza, sångerskan Sarah Riedel och operasångerskan Elin Rombo.
Länk till tävlingssidan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tre snabba tips: så här får du arbetet med barns sång att fungera!
Kontakt
Lova Wallerö, kommunikationsansvarig
070-763 05 65
lova.wallero@musikaliskakademien.se
Ulrika Lind, verksamhetsledare Sjungande barn
076-788 28 53
ulrika.lind@musikaliskaakademien.se